Abstract:
The importance of local participation in biodiversity governance was recently recognised by the International Union for Conservation of Nature (IUCN) through the incorporation of Indigenous Peoples’ and Local Community Conserved Territories and Areas (ICCAs) as a protected area category. This paper explores what barriers ICCAs might face in their successful implementation within already existing protected area systems. I look at this issue in the context of the decentralisation of biodiversity governance in Costa Rica and examine the internal makeup of four different conservation areas within the National System of Conservation Areas. My fi ndings suggest that it is not enough to enact legal reforms allowing and encouraging local participation. Successfully involving local participation requires attention to the class-based relationships within the protected area bureaucracy that create incentives (or not) to link with the local rural citizenry affected by these areas. In three out of four conservation areas, the dominant social class and urban-rural dynamics combined with a lack of accountability mechanisms have discouraged any real rural involvement and empowerment for decision-making. The strategy of the one area that succeeded at sorting these obstacles to incorporate local participation is described in detail.
Description:
La importancia de la participación local en la gestión de la biodiversidad fue reconocida recientemente por la Unión Internacional para la Conservación de la Naturaleza (UICN) a través de la incorporación de los pueblos indígenas y territorios conservadas por las comunidades locales y áreas (ICCA) como una categoría de área protegida. Este artículo explora las barreras que podrían enfrentar las ICCA en su aplicación eficaz dentro de los sistemas de áreas protegidas ya existentes. Miro a esta cuestión en el contexto de la descentralización de la gestión de la biodiversidad en Costa Rica y examinar la composición interna de cuatro diferentes áreas de conservación dentro del Sistema Nacional de Áreas de Conservación. Mis hallazgos sugieren que no es suficiente para realizar reformas legales que permita y facilite la participación local. que implica la participación local con éxito requiere la atención a las relaciones basadas en la clase dentro de la burocracia área protegida que crean incentivos (o no) para enlazar con la ciudadanía local rural afectada por estas zonas. En tres de las cuatro áreas de conservación, la clase social dominante y la dinámica urbana-rural combinado con la falta de mecanismos de responsabilidad han desalentado cualquier implicación real de las zonas rurales y la capacitación para la toma de decisiones. La estrategia de la una área que tuvo éxito en la clasificación de estos obstáculos para incorporar la participación local se describe en detalle.